Villa Volta kamer 1

• efteling 27

Ik vraag me altijd al af wat word er nou gezegd na: Gezwets dat zeg ik u. Achterbaks gepeupel dat met lage streken en omkoperij het gewone volk knecht. Laat ze de landheer maar eens beroven dan komen ze van een kouwe kermis thuis.

wat er weg valt onder de verteller van het verhaal….

efteling 27

• Jaap Meeldijk

"Die heej landknechten zat om ze eens flink mores te leren en hem zijn handwerk af te nemen" staat te lezen op de Villa Volta website.

Al ga ik zelf uit van: "Die heej landknechten zat om ze eens flink mores te leren en z'un handwerk af te nemen“. Dit lijkt me ook logischer, aangezien de verwijzing (”ze“) dan ook klopt (verwijst naar ”achterbaks gepeupel").

Misschien de Villa Volta-track op Efteling CD1 (uit 2000) maar eens op repeat zetten.

Jaap

• Nanne

het is trouwensdie met lage streken en omkoperij het gewone volk ligt. (niet KNECHT) haha

• peter

boeien het gaat er toch om wat je bedoeldNanne schreef:

>

> het is trouwensdie met lage streken en omkoperij het gewone

> volk ligt. (niet KNECHT) haha

• Nanne

dat bedoelde ik alleen goed, ipv dat je me gelijk gaat zitten afkraken……

• Jaap Meeldijk

Hohoho!!!

Het is weldegelijk “knecht”! Knechten is een verouderd Nederlands woord en betekent “willoos ondergeschikt maken”.

Ik zou bij God niet weten wat “ligt” in deze context zou betekenen. Misschien “licht” als afkorting van oplichten?

Jaap

• Nanne

ja ze zeggen licht ch, sorry typfout, het is zoals jij zei jaap. en anders zal ik de volgende keer eens goed luisteren, want misschien hoor ik het wel verkeerd hoor….

• efteling 27

haha nou in ieder geval bedank,

ik had de tekst ook alleen maar gekopieerd van Verhalen en Sprookjes :D

efteling 27