Vandaag ben ik voor het eerst sinds 15 jaar weer eens in de efteling geweest.
Ik was onder de indruk van wat de Efteling te bieden heeft. Het park ziet er mooi uit, en overal zie je dat er oog is voor detail. Ook in de nieuwe attracties zie je vaak de sprookjesachtige stijl terug die zo kenmerkend is voor de Efteling. Wat dit betreft vonden mijn vriendin en ik de Droomvlucht erg mooi, en ook Villa Volta (mede vanwege de prachtige muziek).
Wat de Efteling ook bijzonder maakt, is de combinatie van oud en nieuw, van rustig en spectaculair, waardoor de Efteling voor iedereen wel wat te bieden heeft.
Het is ook leuk om te zien dat de ‘dingen van vroeger’ er ook nog gewoon staan. Het sprookjesbos en ook Diorama en de stoomcarroussel roepen echt nostalgie op.
Wat wel opvalt is dat het park vrij commercieel is. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Fata Morgana en de Droomvlucht: als je hier uit gaat, kom je als vanzelf door een souvenirwinkel. Ook doen de oudere delen van het sprookjesbos wat sleets aan, bijvoorbeeld de Indische waterlelies (vijver half leeg en verroest). Maar verder: de entreeprijs is vrij hoog, maar je krijgt absoluut waar voor je geld!!