rolstoelgebruikers

• Wilma

Op een site van een jongen die een hersentumor heeft en daardoor in een rolstoel zit kwam ik een verhaal tegen waar het volgende in stond:

"Danny is in veel attracties geweest, en wij hebben veel gelachen.

Het liefs ging hij in de bob. Iedereen was zeer behulpzaam,

en overal kon je met de rolstoel de uitgang gebruiken, alleen

waar je een foto kon maken met de Mascotte op de bank, daar

strompelde Danny uit de rolstoel, en wilde het trapje gebruiken,

daar werd hem door de leidster van de mascotte een brute op-

merking gemaakt namelik ; " ALS JE KUNT LOPEN, DAN KUN JE

OOK IN DE RIJ GAAN STAAN ", Wij waren geschrokken van zo'n

opmerking, dat wij Danny gelijk weer in de rolstoel zetten,

en daar weggingen. Wij lieten onze middag niet kapot maken,

door zo'n onprofessionele “Trut”."

Ik vond dit echt verschrikkelijk, zo ken ik de Efteling helemaal niet !!

• Albert-Jan

Dit is inderdaad niet gedrag die men (gelukkig) van Efteling medewerkers gewend zijn. In het zomerseizoen werken er zeer veel (jonge) vakantiekrachten in het park welke in sommige gevallen onvoldoende op de diverse trainingen opgelet hebben of vanwege de drukte een ongepaste opmerking helaas lieten vallen. Aangezien het hier om een moment opname ging in een specifiek geval denk ik dat we ons geen zorgen moeten maken om het beleid van de Efteling m.b.t. minder validen. Wel hoop ik dat de ouders,, of Danny zelf, contact met de Efteling hebben gehad om het voorval te benoemen, alleen op de wijze is de Efteling in staat een gebaar te maken naar de gast en het voorval recht te zetten.

Albert-Jan.

• Wilma

Dank je voor de tip Albert-Jan. Ik heb inmiddels zelf de efteling een mailtje gestuurd.

• Prins Maurice

Misschien heeft de Efteling wel veel gevallen gehad waarin mensen misbruik maken van het feit dat je met een rolstoel nergens hoeft te wachten, en er dus ook vaak helemáál geen gehandicapten in een rolstoel zitten (dus mensen die mákkelijk kunnen lopen). Helaas worden échte gedupeerden hier soms slachtoffer van… :(

• efteltje

je moet er wel aandenken, dat als mensen bijvoorbeeld hun knie zoveel mogelijk moeten laten rusten en je uiteraard je dagje efteling niet wil laten lopen, ga je dus in een rolstoel zitten. dan ben je niet gehandicapt, maar voor dat moment slecht ter been. maar het is heel makkelijk om aan een rolstoel te komen, ik spreek niet uit ervaring, maar ik ken wel een aantal mensen. Je moet gewoon zelf een briefje schrijven, die bij gastenservice inleveren en je rolstoel kun je zo meenemen (wel betalen!)

maar nou zal het bij die Danny niet gaan om een rolstoel van de eft, maar een eigen rolstoel omdat hij daadwerkelijk gehandicapt is. het is jammer van die persoon, ik denk idd een vakantiekracht. mensen in een rolstoel kunnen nou eenmaal vaak wel kleine afstandjes lopen.

• Wilma

Ja, dat snap ik wel, maar komen ze in een rolstoel, en heb je je bedenkingen dan nog moet je ze het voordeel van de twijfel geven. Ik vind dat ook de vakantiekrachten dit op het hart gedrukt moet worden. Zij zijn geen dokter. En je kunt mensen (zoals in dit geval) enorm veel verdriet doen.

• Justice27

Precies, als iemand een reden heeft om zich per rolstoel te verplaatsen, dat moet je als personeel aan nemen dat die reden gegrond is. Het aantal mensen dat “voor de lol” in een rolstoel gaat zitten om zo voor te kunnen piepen is denk ik te verwaarlozen.

Bovendien werkt het in de praktijk vaak zelfs zo als het rustig is, dat je te voet gewoon door kunt lopen en in een rolstoel toch echt wel even geduld moet hebben voor het personeel je komt doorlaten en helpen……

Maar stel, je bent zwanger en hebt bekken instabiliteit, ik noem maar wat, dan kun je echt geen hele dag lopen in het park.

• Prins Maurice

Een rolstoel is gratis :)

• Mastodon

Mijn vriendin heeft ook weleens een rolstoel bij de Efteling gelend, omdat ze zo'n last heeft van Exceem aan haar voeten. Een hele dag door het park lopen is dan onmogelijk, maar een klein stukje gaat echt wel. Het is wel goed dat men bij het personeel dat er ook andere redenen, dan de totale onmogelijkheid om te lopen, zijn om een rolstoel te gebruiken.

Cheerz,

Barry

• doortje-efteling

zoiets heb ik dus nognooit mee gemaakt, het enige wat er ooit is voorgevallen (heb ik gehoord) is dat mijn zus werd aangesproken hoe ze aan die rolstoel kwam

(ze waren met dat ding aan het stunten, het is in de Efteling bekend dat ze altijd rond loopt en mijn zus loopt voor gewone “toekijkers” nog steeds eens zonder problemen maar ze heeft sinds ze haar knie uit de kom heeft gehad vaak erg last van haar knie en mag daar dan niet veel mee lopen)

nouja, dan mag je iemand op verdenk van “rolstoelmisbruik”best NETJES aanspreken vind ik, als er goeie uitleg is is er niets aan de hand, dan ben je netjes gebleven en anders kan je altijd nog zien wat je doet

maar toen ze uitlegde wat er was gebeurt kon ze weer doorrijden dus zoals dit verhaal is echt zeldzaam

wat niet wegneemt dat zoiets NOOIT mag gebeuren, als je iemand aanspreekt doe het dan netjes

(ik heb zelfs ooit een beveiligingsmeneer in een winkel vriendelijk aan een man horen vragen of hij de “vergeten” spullen even in het schap terug wou leggen nadat deze meneer de kassa “niet had kunnen vinden”) dus netjes aanspreken KAN altijd en MOET ook zeker altijd, zeker in de Efteling waar iedereen betaald om een magisch dagje uit te hebben.