Legende komt op 1e Paasdag tot leven in Kaatsheuvel

• Reporter

Nieuw in de Efteling: De Vliegende Hollander

Legende komt op 1e Paasdag tot leven in Kaatsheuvel

KAATSHEUVEL (Nieuws van Nederland) - Familieattractiepark de Efteling opent aanstaande 1 april weer haar poorten voor het publiek.

Op 1e Paasdag, komt in het park de legende van ?De Vliegende Hollander? tot leven. Dan opent de nieuwe, grootste en duurste attractie ooit. De Vliegende Hollander is bijzonder, omdat het een combinatie is van een walk-through, darkride, een achtbaan, een watercoaster en een splash, samengevat in een rijk gethematiseerd geheel, dat zich zowel binnen als buiten afspeelt. De attractie werd vrijwel helemaal in eigen huis bedacht en ontwikkeld en is spraakmakend te noemen. De bezoekers gaan terug in de tijd, naar de Gouden Eeuw, de tijd van de succesvolle Verenigde Oostindische Compagnie. Een spectaculaire tocht voert de bezoekers naar een hoogte van 22,5 meter en laat hen met snelheden van ruim 70 km per uur de vloek van het spookschip trotseren. Daarbij is men onderhevig aan G-krachten variërend van 3x het eigen lichaamsgewicht tot bijna gewichtsloos. Er is een investering van bijna 20 miljoen Euro mee gemoeid.

Topattracties bij elkaar gebracht

In een havenstadje uit de Gouden Eeuw varen sloepen af en aan om de bezoekers mee op reis te nemen. Waaghalzen kunnen met een sloep de vloek van De Vliegende Hollander trotseren. Er volgt een spectaculaire tocht om uiteindelijk weer veilig het beschutte havenstadje te bereiken. ?We hebben het beste uit diverse topattracties bij elkaar gebracht tot een geweldige totaalbelevenis.? zegt Ronald van der Zijl, directievoorzitter van het Kaatsheuvelse park, ?Een attractie voor durfals met als toefje op de taart de splash! Een attractie als deze is in geen enkel ander park te vinden?. Voor De Vliegende Hollander geldt een minimum-lichaamslengte van 1.20 meter. Bezoekers op de stadswal van het havenstadje of op het terras van het horecapuntje De Kombuys hebben een prachtig uitzicht op het buitendeel van de spannende ride.

Cultureel erfgoed

Voor de nieuwste attractie liet de Efteling zich inspireren door de eeuwenoude legende van de Vliegende Hollander:

Ik zal vaeren, storm of gheen storm, Paesen of gheen Paesen. Ik zal vaeren, al is het tot in den eeuwigheid! Dat schreef kapitein Willem van der Decken in 1678 in zijn logboek. Hiermee tartte hij de regels, het fatsoen en de elementen. En tekende hij zijn eigen noodlot?

Zijn schip veranderde in een mysterieus, vurig spookschip dat werd gedoemd voor eeuwig de zeven wereldzeeën te bevaren als ?De Vliegende Hollander??

De Efteling draagt sinds haar oprichting in 1952 het culturele erfgoed van sprookjes, sagen en legenden een warm hart toe. Sprookjes kwamen tot leven en in de loop der jaren vonden ook verhalen uit duizend-en-een-nacht (Fata Morgana en Vogel Rok) en de sage over de Bokkenrijders (Villa Volta) een permanent thuis in het park.

• TinkY

SUPER:D

• Gemma

16 april wordt specialer en specialer :D

• Angie

16 april 2006 belooft om meerdere redenen een heel bijzondere dag te worden ;-).

Ik ben zeer onder de indruk van alles wat ik sinds de persconferentie van gisteren heb gezien en gehoord m.b.t. de Vliegende Hollander. Uiteraard heb ik de bouwvorderingen het afgelopen jaar op de voet gevolgd, maar de foto's van het interieur hebben mij wel zeer positief verrast. Ook het exterieur vind ik als totaalbeeld steeds mooier worden. Wat mij betreft mag het snel 16 april worden, want ik wil de totaalbeleving van deze nieuwe attractie graag ondergaan.

• williwortel

welke persconferentie ???

• Angie

Afgelopen zaterdag is er een persconferentie geweest in de Efteling m.b.t. de Vliegende Hollander. Naar aanleiding hiervan zijn er op diverse fora prachtige foto's verschenen van o.a. het interieur van DVH en uiteraard de laatste nieuwtjes die door de Efteling zijn prijsgegeven. Een site waar veel informatie n.a.v. de persconferentie is te vinden is www.eftelist.nl. Staan ook veel foto's op die site.

• ed

Dit stond op eftelist.nl

De Efteling heeft als beleid om eens in de vier á vijf jaar een grote attractie te bouwen, en dat zullen we doen zolang we daar nog plek voor hebben, en dat is overigens al bijna op. < weet iemand wat er dan gaat gebeuren? Een stuk verder een gebied nemen of zo?

• Hilde

Ik heb geen idee, ze zullen wel willen denk ik maar als er weer van die “groen fronters ” in de bomen gaan zitten…..

Wellicht is het een idee om het parkeer terrein ondergronds te maken heb je toch weer een stukkie grond “over”. Maar ik weet niet hoe dat zit mbt vergunningen, nilieu en technische haalbaarheid.

verder wil ik alle fotografen mijn welgemeende complimenten geven, geweldig!!! Ik kon door omstandigheden helaas niet naar de winter Efteling maar ik heb er dank zij jullie toch wat van meegemaakt.

Hilde

• Mare

Er stond bij eftelist, je kunt er voor een deel doorheen en omheen lopen. Bedoelen ze hiermee buiten de wachtrij van de attr? Mijn moeder lijkt het ook leuk, maar die kan dr niet in. Als dit buiten de (achtbaan) zou zijn (die walkthrough) dan kan ze een deel meekrijgen. Ben benieuwd op jullie reacties Thanks

• Inge

ik ben ook erg benieuwd naar de muziek, ik hoorde van Floor Jansen van After Forever dat zij oa de muziek ingezongen heeft voor de themesong die je tijdens de rit hoort.