KAATSHEUVEL (Nieuws van Nederland) - Op 1 april openen de poorten van de Efteling zich weer voor het publiek. Het nieuwe seizoen moet het echter nog even zonder de nieuwste attractie doen. Op dit moment wordt er nog gebouwd aan De Vliegende Hollander. De 20 miljoen kostende attractie is geheel in eigen huis ontwikkeld en uniek in zijn soort. De opening van De Vliegende Hollander stond eigenlijk gepland voor eerste paasdag, de dag waarop in 1678 Kapitein Willem van der Decken, tegen alle regels in, uitvoer naar de Oost. De planning van de Efteling was er dan ook op gericht om de attractie op die dag te openen. Vanwege de complexiteit van de attractie, waarin een achtbaan gecombineerd wordt met een darkride, een walkthrough en een splash, is er meer tijd nodig. Hoeveel extra tijd het testen, afstellen, inregelen en borgen van de veiligheid van de attractie gaat kosten is nog niet bekend. Er wordt rekening gehouden met minimaal zes weken vertraging. Via de Efteling-site wordt iedereen op de hoogte gehouden van de openingsdatum.
Ontwerpconcept
Senior ontwerper Karel Willemen is met zijn team verantwoordelijk voor het ontwerpconcept en de uitwerking daarvan. Hij licht een klein tipje van de sluier op: ?Wij concludeerden dat de nieuwe attractie een combinatie van een 3-tal elementen zou moeten worden: achtbaan, waterbaan en darkride.?
?De Vliegende Hollander speelt zich af in de Gouden Eeuw. We zochten naar mogelijkheden om historie en fantasie te combineren zowel in uitwerking van het verhaal als in de architectuur. Juist door die combinatie wordt het een echte Efteling-attractie. Hierdoor is Kapitein Willem van der Decken een heel eigen persoonlijkheid geworden. Het was een feest om in zijn hoofd te duiken. De grote gebaren van de sage, zoals de vervloeking en het duistere dubbelleven van de kapitein, gaven ons de vrijheid om ook in de attractie grote gebaren te maken. In sferen en decors, maar ook met g-krachten en stevige versnellingen. Omdat de attractie winterhard moest zijn, is een deel ervan overdekt, waardoor we ook prachtige ?special effects? konden bedenken. Een ander belangrijk aspect vormen de emotieversterkende muziek en omgevingsgeluiden. Alle zintuigen moeten in De Vliegende Hollander worden aangesproken. Dat draagt bij tot die hoge, kwalitatieve beleving die we willen bereiken. Die voelt de gast van het begin tot het eind. Vanaf het moment dat de bezoeker de uitgebrande woning van Van der Decken betreedt, heeft hij de hoofdrol. De beleving is haast filmisch, zit vol dynamiek en abrupte sfeerwisselingen.?
De reis naar de Oost (15.000 mijlen,
ca. 8 maanden)
De VOC-schepen staken van wal vanuit Texel, Fort Rammekens of Goeree naar Het Kanaal en voeren langs de Portugese kust naar de Kaapverdische Eilanden. Bij de Evenaar waren gevaarlijke zeestromen waardoor de schepen konden afdrijven, dus moest men het ?Wagenspoor? volgen, dat op de VOC kaarten stond afgebeeld als virtuele vaarroute. Daarna ging het langs de Braziliaanse kust naar Kaap de Goede Hoop. Daar verbleef men verplicht 4 weken. Er werd vers water, groenten en vlees ingeslagen. Zieke bemanningsleden konden er naar een ziekenhuis. De reis voerde verder in zuidelijke richting tot de 40e breedtegraad. Permanente Westenwinden brachten de schepen snel naar het Oosten over de Indische Oceaan. Na 1.000 mijl moest de koers verlegd worden. In die tijd kon men nog niet heel nauwkeurig afstanden of zeemijlen meten, de kapiteins moesten op gevoel aangeven wanneer zij naar Noord/Noord-Oost, wilden keren, richting Straat van Sunda, naar de baai van Batavia (nu Jakarta) aan de Noordkust van Java. Daar zat het bestuurscentrum van de VOC in een geheel door Nederlanders gebouwde ommuurde stad, vol met stenen gebouwen met prachtige Hollandsche (trap)gevels. De retourvloot maakte de reis in omgekeerde richting, met ook weer de verplichte tussenstop bij de Kaap.
g-krachten in een achtbaan
De zwaartekracht van onze aarde trekt aan alle voorwerpen en mensen met een kracht van 1 g (g staat voor gravitatie = zwaartekracht). Dat merk je bijvoorbeeld als je iets laat vallen. Als je van snelheid verandert, bijvoorbeeld in een achtbaan, maar ook in een optrekkende auto, werken er grotere krachten op je lichaam. Er zijn negatieve, positieve en zijdelingse g-krachten te onderscheiden. Positieve g-krachten voel je als het treintje van de achtbaan bijvoorbeeld in een looping zit, of als het, na een diepe val weer omhoog gaat. Je wordt dan stevig in je stoel gedrukt. Bij negatieve g-krachten ben je korte tijd gewichtsloos. Dat gebeurt bij de eerste ?val? of als bij bijvoorbeeld op de toppen van de zogenaamde ?camelbacks? (bulten) in de baan.
In de Python, maar ook in De Vliegende Hollander geldt een maximumversnelling van 3 g en een minimum van 0,2 g. Je voelt je dan heel kort drie keer zwaarder dan normaal of bent bijna gewichtsloos.
Referentie: André Kuipers, die in 2004 als Nederlander in de ruimte verbleef, kreeg natuurlijk ook met g-krachten te maken. ?Als ik op weg terug naar de aarde steiler de dampkring in vlieg, word ik harder in mijn stoel gedrukt. Ga ik minder steil, dan neemt het aantal g-krachten af. Het is puzzelen hoe je het best kunt vliegen. Als de boordcomputer de terugkeer doet, krijg ik ongeveer 5 g aan zwaartekracht te verduren. Doe ik het zelf, dan is het meestal ongeveer 3 g. Ik heb al tegen mijn instructeurs gezegd: laat mij dat klusje zelf maar opknappen…?
Van idee tot uitvoering?
De Vliegende Hollander kostte bijna 20 miljoen Euro.
Omgerekend kostte de Python (1981) 4,3 miljoen Euro, Fata Morgana (1986) 9,5 miljoen Euro, Droomvlucht in (1993) 10 miljoen Euro, Vogel Rok (1998) 12,7 miljoen Euro en PandaDroom (2002) 13,5 miljoen Euro.
Financieel directeur Pier Holtrop omschrijft waarom hij goedkeuring gaf voor een dergelijke investering: : ?Allereerst is De Vliegende Hollander de grootste attractie tot nu toe gebouwd in de Efteling. Er zijn letterlijk vele tonnen materiaal in de bouw verwerkt en er zijn veel mensen ingezet. Er is veel geld gestoken in bijzondere technieken en zgn. ?special effects?. Wij vinden dat de Efteling moet blijven investeren en innoveren. Vooral door unieke attracties in Efteling-thematiek te bouwen kunnen wij onze positie op onze dynamische aanbiedersmarkt handhaven. De Efteling speelt tenslotte in Europa geen kleine rol. Wij staan als attractiepark 6e op de lijst van bestbezochte Europese parken (bron: Funworld Magazine 2006). Innovatie kost enerzijds veel geld, maar anderzijds staat er binnenkort een zeer aantrekkelijke attractie met een hele hoge kwaliteitsstandaard, die zorgt voor nieuwe bezoekers en herhalingsbezoek.?