Rel gratis Eftelingabonnement

• Paul Breiveld

Woensdag 7 juni 2006 - Loon op Zand - Burgemeester en wethouders van Loon op Zand, de raadsleden en enkele ambtenaren én hun partners, al zo?n twintig jaar krijgen ze een gratis abonnement van de Efteling. Volgens PvdA-fractievoorzitter Maurice van Boxtel is dat aan de burger niet te verkopen. Hij kondigde gisteren aan de abonnementen in te leveren. Zie ook: Dossier Efteling

Ook VVD-raadslid Corné van den Dries vindt het gratis abonnement niet in de haak. ?Ik heb een gedragscode en eed afgelegd. De gratis abonnementen zijn daarmee in strijd.?

Volgens Henk Groenen, hoofd communicatie van de Efteling, zijn de abonnementen bedoeld om de transparantie van het park te vergroten. ?Het is geen gift, maar functioneel bedoeld.?

• Cindy

ik vind het ook echt belachelijk , ze verdienen al veel meer dan de gewone nederlander

( die het meestal gewoon niet kunnen betalen ).

en ze hebben ook nog meer voordelen , dan een van ons !

echt belachelijk gewoon!!!!

• Eftelfreak

Sjonge jonge wat een gezeik om niks. Weer PVDA hoor. Moraalriddertjes.

Als ze nou een finaciele vergoeding krijgen dan mag je zeueren. Maar kom op zeg, een abbo ……

• Paul Breiveld

Burgemeester: gratis Efteling-bezoek geen gift

door Lisette van der Swaluw

Zaterdag 10 juni 2006 - Kaatsheuvel - In de gedragscode van Loon op Zand staat dat giften boven de 50 euro niet mogen. Maar burgemeester Ria van Hoek-Martens beschouwt het jaarabonnement van de Efteling dat bestuurders al jaren van de pretparkdirectie krijgen, niet als een gift. Zie ook Dossier Efteling

Burgemeester Ria van Hoek-Martens. Foto Frank Trommelen

Burgemeester Ria van Hoek-Martens blijft het herhalen. En ze zegt inmiddels al heel wat mensen te hebben overtuigd: dat de Efteling al jaren de poorten gratis open zet voor bestuurders, twee ambtenaren en hun familieleden, betekent niet dat er sprake is van een gift.

Daar denken de mensen die wel een kaartje moeten kopen heel anders over.

„Dat vind ik heel jammer.“

Begrijpt u dat er commotie is ontstaan?

„Ik denk dat het lastig is voor mensen om te begrijpen dat we het hier niet hebben over een gift. En ik zou willen dat ik de ruimte krijg om dat eens duidelijk te maken.“

Prima. Als we het niet over een gift hebben, waar hebben we het dan wél over?

„Dat is natuurlijk lastig te begrijpen. Maar we hebben het over een instrument dat bestuurders de mogelijkheid biedt om zich een beeld te vormen van de Efteling. Dat instrument is belangrijk. Daar gaat het om. En ik wil graag uitleggen waarom.“

Gaat u uw gang.

„Het gaat hier om een attractiepark met een omvang van zestig hectare midden in de gemeente. Grenzend aan het dorp Kaatsheuvel en op dichte afstand van de bebouwing. Een attractiepark dat per jaar 3,5 miljoen bezoekers trekt.

Dat is veel meer dan het Eindhovense PSV-stadion. Voor de helderheid: de gemeente is blij met dat park. Als een bedrijf als de Efteling wegvalt, heeft dat een gigantisch effect op de gemeenschap. Het is bijna de verhouding Philips en Eindhoven.“

Misschien nog extremer. Maar daar draait het toch niet om? Uw verhaal zal iedereen onderschrijven. Maar de vraag is of de Efteling-directie de jaarabonnementen van bestuurders en ambtenaren moet betalen?

„Nou, betalen. Dat zit toch net even anders.“

Legt u eens uit hoe het dan zit?

„De Efteling is ommuurd. Wat de Efteling alleen maar doet, is de poorten open zetten voor bestuurders. Het is gewoon een middel dat wordt geboden waarmee bestuurders hun werk kunnen doen. Juist omdat de gemeente er groot belang bij heeft.“

Het gaat er toch om wie dat middel betaalt?

„Dat vind ik niet zo relevant. Wij hebben, om alle schijn te vermijden, nu besloten dat het college zorgt voor jaarabonnementen. Wat mij betreft was er overigens geen afhankelijkheid. Wij vechten ook conflicten met de Efteling uit tot aan de Raad van State toe.“

Waarom is het nodig dat ook familieleden van bestuurders gratis naar de Efteling gaan?

„U zou dat eens aan de directeur van de Efteling, Ronald van der Zijl, moeten vragen. Die kan dat goed uitleggen. Hij zegt: de Efteling is een bedrijf maar vooral een beleving. En hoe moet je nou in je uppie de Efteling beleven?“

Heeft Loon op Zand een gedragscode?

„Ja hoor. Daarin staat dat giften boven de vijftig euro niet mogen. Beneden de vijftig euro hoeft niet gemeld te worden, maar dat gebeurt toch hoor.“

En hoe zit het dan met het Efteling abonnement van 130 euro per jaar?

„Dat beschouw ik dus niet als een gift.“

• Stefanie

Een hoop onzin in een klein verhaaltje geperst. Ze beschouwen het niet als een gift, nee hoor, maar als ze er zelf een of meerdere zouden moeten dokken zou het natuurlijk een heel ander verhaal worden. Want dan beginnen zelfs de mensen met een dikke portemonnee er nog over te zeuren!

Hoe kun je nou als ambtenaar je werk doen door naar de efteling te gaan?! Als ze zonodig het hoe, wie, wat en waar van de efteling willen weten en de belevenissen graag op papier hebben dan sturen ze er maar lekker een equete op af, voor zowel wel als niet abonneehouders, maar neeeeee, zoiets zal nooit gebeuren want het zal toch maar is niet in het voordeel van de hoge dames en heren zijn die iedere dag naar de efteling zouden kunnen met een los kaartje en er dan nog niet wakker van zouden liggen!

Geldklopperij is het, en meer niet!