Het sprookje van de gekleurde duiven

• Justice27

Wisten jullie dat de gekleurde duiven in de Efteling ook een sprookje zijn? Ik heb het nooit geweten! Ik heb onlangs een boekje gekocht, “Het sprookje van de efteling” door Bob Venmans, een Elsevier pocket, met 14 sprookjes, 36 illustraties van Anton Pieck en diverse foto's en daar staat het bij: “Het Bruidskleed van Genoveva”.

Korte samenvatting: Een prins wil trouwen met prinses Genoveva en ze gaan naar een oude weefster die de stof voor de bruidsjurk moet maken. Onderweg zien ze allerlei kleuren die ze in de stof willen hebben.Groen van struiken, rood van klaprozen, geel van boterbloemen etc. Eenmaal aangekomen blijkt de oude weefster echter blind te zijn geworden. Ze kan uit haar hoofd nog altijd prachtige patronen weven en heeft erg veel garen, maar omdat ze de kleuren van de draden niet kan zien, kan ze de stof niet weven en dat vindt ze heel erg.

Er zijn altijd veel duiven bij haar, die ze al jaren voert en die bespreken het geval ‘s avonds. De uil hoort hen en zegt hen de oude weefster te helpen. De duiven vliegen immers overal en kennen dus alle kleuren die er zijn. Omdat de oude vrouw altijd goed voor hen is geweest, gaan ze haar helpen. Een duif geeft haar ’s ochtends een streng garen in haar hand en de vrouw begrijpt dat ze haar willen helpen.

Ze beschrijft de kleur die ze nodig heeft en alle duiven helpen haar en doorzoeken haar manden vol garen naar de juiste kleur. Zo komt na dagen hard werk de stof tòch af! Maar omdat de duiven al die dagen tussen de gekleurde strengen hebben gezocht en die afgegeven hebben op hun veren zijn ze allemaal gekleurd gebleven.

Laatste zinnen: “En als ze vlogen leken ze op bloemen, die door de wind in de lucht waren opgenomen. Zó kun je ze nu zien op ”De Efteling“ en als je dan je ogen dichtdoet, kun je bedenken hoe mooi het bruidskleed was van genoveva de prinses”.

Ik vind het een erg mooi sprookje!

• Nanne

zie nu dit bericht haha….

• @

Leuk dat je t geplaatst heb :), wist niet hoe t sprookje ging