Hallo mensen,
ik moet een werkstuk maken voor economie, en nu zoek ik het marktaandeel van de efteling, zijn jullie dit ergens tegen gekomen, of weten jullie hoe ik hieraan kan komen? Laat het dan weten aub!
mvg,
Maikel
Uit het Brabants Dagblad:
Efteling is niet te koop voor snelle geldmakers
Het Kaatsheuvelse recreatiebedrijf de Efteling is niet te koop voor snelle geldmakers. „Behoud van onze onafhankelijkheid is de beste manier om het oer-Hollandse kwaliteitspark te blijven dat wij al sinds 1951 zijn. De stichting Natuurpark de Efteling blijft volledig eigenaar“, verklaart algemeen directeur Ronald van der Zijl.
De Efteling staat er volgens Van der Zijl zo goed voor dat het geen probleem is om zijn nieuwe activiteiten gefinancierd te krijgen en daarmee de concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Het gaat hierbij vooral om 40 miljoen euro voor een appartementencomplex met 1000 bedden aan de zuidwestrand van het attractiepark.
„Met enige regelmaat kloppen beleggingsfondsen bij ons aan. Maar zij handelen niet vanuit het hart maar vanuit de portemonnee. Zij willen snel geld verdienen en dat gaat ten koste van de kwaliteit“, zegt Van der Zijl. Hij wijst ook op grote Amerikaanse ketens als Warner Bros, Universal en Paramount ‘die de Europese attractiemarkt dachten te veroveren maar inmiddels allemaal weer zijn verdwenen omdat ze tè Amerikaans bleven’. „Zelfs Disneyland bij Parijs draait met verlies.”
De Efteling boekte in 2005 een recordwinst van 13,7 miljoen euro, maar haalt dat niveau dit jaar niet omdat het attractiepark door de hittegolf van juli en de extreem natte augustusmaand een matige zomer met 10 procent minder bezoekers beleefde.
Het appartementencomplex wacht op de uitkomst van de nog lopende bestemmingsplanprocedure voor het recreatiecomplex. Weliswaar heeft de Efteling over zijn uitbreiding een akkoord gesloten met de natuur- en milieubeweging, in ruil voor natuurcompensatie en landschapsontwikkeling, maar nu zijn er nog problemen met een aangrenzend varkensbedrijf.
De betrokken veehouder heeft bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan omdat hij vreest voor de toekomst van zijn bedrijf. De stankcirkel van de varkenshouderij blijkt volgens Van der Zijl groter dan aanvankelijk werd aangenomen en vormt daardoor ook een hinderpaal voor het appartementencomplex.
„Hoe het precies zit, horen wij nog van het provinciebestuur dat een oordeel moet vellen over het bestemmingsplan. Tegen dat besluit is nog beroep mogelijk bij de Raad van State. Het duurt langer dan gedacht."
Van der Zijl hoopt in de loop van volgend jaar bouwvergunning voor de 1000 appartementen te kunnen krijgen, zodat in 2009 de eerste gasten hier kunnen overnachten.
De Efteling probeert daarmee vooral mensen te trekken van buiten Brabant voor wie het door de files ondoenlijk is geworden om het attractiepark in één dag te bezoeken.
Later kan er accommodatie voor 500 bedden en nog eens 600 bedden (2e fase) bijkomen.
Hallo Silvia,
ik ben hier niet om een ander mijn huiswerk te laten doen, ik vraag alleen of iemand mij kan vertellen waar/hoe ik moet zoeken, mischien dat ik dat gisteren niet helemaal goed omschreven heb.
archvangigi bedankt voor je hulp, hier kan ik wel iets mee denk ik.
met vriendelijke groet,
Maikel
Exacte cijfers zijn moeilijk te geven. Het ligt er namelijk aan welke bedrijven je tot dezelfde sector rekent. Horen dierentuinen erbij? Musea? Rondvaarten door de Amsterdamde grachten? Allemaal toeristische bestemmingen.
Feit is dat de Efteling van alle Nederlandse dagrecreatie met zo'n 3,2 miljoen bezoekers per jaar voorop loopt, op de voet gevolgd door de gezamenlijke rondvaarten door de Amsterdamse grachten (± 2,8 miljoen). Op drie staat Burger's Zoo (1,5 miljoen bezoekers) en op nummer vier Diergaarde Blijdorp (een kleine 1,5 miljoen bezoekers). Ter vergelijking: Attractiepark Slagharen heeft jaarlijks zo'n 1,2 miljoen bezoekers en Walibi World ongeveer 900.000. Cijfers zijn van 2005.
Hier vind je een lijstje met de top-20:
http://www.tourpress.nl/materials/pers_pages/060720_060720_Top_20_bezoekers_aantallen_2005.doc
Hallo Jaap,
bedankt voor je reactie, deze lijst had ik ook al gevonden, heb ook nog een onderzoek met betrekking tot de naamsbekendheid gevonden, maar dit is helaas niet waar ik na op zoek was.
Silvia, ik heb het forum doorzocht, en stond eigenlijk niets bijzonders bij. Is ooit nog iemand geweest die om informatie vroeg, maar daar stond ook niet echt iets heel nuttigs bij.
Heb zelf contact opgenomen met de efteling, maar die willen geen gegevens vrij geven. Heb gelukkig via via een perspakket weten te bemachtingen, daar staat wel veel nuttige informatie in. Maar helaas ook niet alles wat ik te weten wilde komen.
Erg jammer dat de efteling hier zo terug houdend over is, alle andere pretparken komen me wel graag tegemoed. Maar ja daar kunnen jullie ook niets aan doen;)
Mvg,
Maikel
je moeder is behaard
Jaap - Eftelist schreef:
>
> Exacte cijfers zijn moeilijk te geven. Het ligt er namelijk
> aan welke bedrijven je tot dezelfde sector rekent. Horen
> dierentuinen erbij? Musea? Rondvaarten door de Amsterdamde
> grachten? Allemaal toeristische bestemmingen.
> Feit is dat de Efteling van alle Nederlandse dagrecreatie met
> zo'n 3,2 miljoen bezoekers per jaar voorop loopt, op de voet
> gevolgd door de gezamenlijke rondvaarten door de Amsterdamse
> grachten (± 2,8 miljoen). Op drie staat Burger's Zoo (1,5
> miljoen bezoekers) en op nummer vier Diergaarde Blijdorp (een
> kleine 1,5 miljoen bezoekers). Ter vergelijking:
> Attractiepark Slagharen heeft jaarlijks zo'n 1,2 miljoen
> bezoekers en Walibi World ongeveer 900.000. Cijfers zijn van
> 2005.
>
> Hier vind je een lijstje met de top-20:
>
> http://www.tourpress.nl/materials/pers_pages/060720_060720_Top_20_bezoekers_aantallen_2005.doc
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?