marco schreef:
>
> Op het grote veld waren ze bezig met iets opbouwen, zou dit
> al de schaatsbaan worden voor de winter efteling, leek ij zo
> vroeg om die nu al op te bouwen
>
Jups, dit is het IJs Pret Paleis, dat wordt nu al opgebouwd omdat de Efteling anders niet klaarkomt met de tijdelijke voorzieningen voor de winter. Er zijn namelijk heel wat tentjes / hutten die opgetrokken en ingericht moeten worden. Hierdoor moet men wel nu al ermee beginnen, en aangezien de bezoekers bij andere voorbereidende winter werkzaamheden meer last hebben dan bij het IJPP, beginnen ze daar maar mee. Ik gok dat volgende week KiWiWoLa opgebouwd gaat worden.
marco schreef:
> em de laatste vraag is iover de monorail door het volk van
> laaf, dat waren in het begin toch trap karretjes, is de hele
> baan vervangen of is ie gewoon aangepast toen
T/m seizoen '94 moest men trappen. Hierna is de track langs het AP-plein verwijderd (lag er eerst omdat de slakken naar beneden gingen iedere rit en dan weer opgetrokken werden met een lifthill - dit was niet meer nodig met elektrische karretjes). De slakken zijn een paar jaar geleden overigens ook nog grondig onder handen genomen.
Miriam schreef:
>
> Ik meen me te herinneren, corrigeer me als ik fout zit, dat
> er tegen het einde van het seizoen altijd een groot
> personeelsfeest wordt gegeven en daarvoor alvast de tent
> (waar later de schaatsbaan voor de winterefteling in komt)
> wordt neer gezet.
Fout. Het personeelsfeest vanwege de afsluiting van het seizoen vindt -normaal gezien- altijd plaats op de laatste openingsdag na sluitingstijd in de Fata Evenementenzaal.
Miriam schreef:
> Bij de monorail moest je vroeger inderdaad zelf trappen. Er
> waren dan altijd van die ‘leukerts’ die niet trappen wilde en
> dus gewoon maar stilbleven staan, in de hoop dat iemand ze
> wel even een duwtje gaf. Dat gaf ook best de nodige
> opstoppingen steeds. Dat de slakken nu automatisch gaan, is
> alweer een aantal jaartjes.
Dit is dus ook een van de redenen van het elektrificiëren van de monorail, daarnaast kwamen er regelmatig mensen met hartkloppingen uit, doordat het parcours veel te zwaar was om te trappen.
calimero schreef:
>
> De slakken hebben 1 jaar als fietsen gewerkt daarna meteen
> veranderd in wat het nu is. De baan is niet aangepast hoor.
> Alleen de slakken zelf. En later is de slak bij het einde er
> bij gekomen. Als je rechts voor je naar binnen rijdt naar
> beneden kijkt zie je een slak “op stal” staan.
>
De slakken dateren uit 1990 en ze zijn dus op trapaandrijving gebleven tot en met hoogseizoen 1994.