"Entree Efteling gaat met 13% omhoog"

• Gemma

Als het aan de nederlandse regering ligt gaan attractieparken, zoals de Efteling, vanaf de komende kabinetsperiode weer terug naar het reguliere BTW tarief van 19%, aldus volgens het concept regeerakkoord van de aankomende regering.

In 1998 besloot de nederlandse regering nog om attractieparken het toenmalige tarief van 17,5% niet meer voor attractieparken te laten gelden en dat zij het lage tarief van 6% mochten gaan hanteren.

Als reactie op deze toenmalige verlaging besloot de Efteling haar entreeprijs in het jaar 1998 niet te verhogen en betaalde de bezoekers net als in het jaar 1997 fl. 35,00/? 15,88 per persoon .

De aankomende kabinetsperiode zal er dus voor gaan zorgen dat een entreekaartje naar alle waarschijnlijkheid minimaal 13% duurder zal gaan worden. Op de huidige entreeprijs ? 26,00 zal dit een verhoging betekenen van ? 3,38. Uitgaande van de huidige prijsstelling zal dit voor abonnementen een stijging zijn van ? 16,90.

Het bovenstaande is naar voren gekomen uit het concept regeerakkoord welke aan het begin van deze avond is uitgelekt en waarop diverse media de hand wisten te leggen.

Het exacte citaat:

Ook de toegangskaartjes voor kermissen en andere attracties worden duurder. Het nieuwe kabinet maakt een einde aan het verlaagde BTW-tarief dat nu geldt voor deze attracties. Dat levert de schatkist ?100 mln op.

bron: - efteldingen.nl

• EddyChristiani

Belachelijk!

Als dat zou door gaat kunnen straks alleen de rijke mensen naar een pretpark toe.

Maar ja, ookal zou de Efteling met 10 euro stijgen, dan zou ik er nog naartoe gaan, maar dan alleen wat minder vaak denk ik.

• Angie

Dit zou inderdaad een belachelijk hoge prijsstijging betekenen zonder dat de Efteling er zelf iets aan kan doen. Zij hebben juist voor het komende seizoen eens een keer géén prijsstijging doorgevoerd. M'n abonnement zou ik er denk ik ook niet door laten schieten, maar voor veel mensen wordt het dan nog minder betaalbaar dan het nu al is.

• archvangigi

EddyChristiani schreef:

>

> Belachelijk!

> Als dat zou door gaat kunnen straks alleen de rijke mensen

> naar een pretpark toe.

> Maar ja, ookal zou de Efteling met 10 euro stijgen, dan zou

> ik er nog naartoe gaan, maar dan alleen wat minder vaak denk

> ik.

Ik denk dat dit nu al wel het geval is, als je van een gemiddeld gezin 4

personen uitgaat, ben je al zo'n 200 euro kwijt, inclusief benzinegeld,

zakgeld, parkeergeld, entreegeld. Dat is niet voor al teveel mensen meer

weggelegd… Ik vind dat belastingtarief belachelijk. Efteling is amusement

echter wel met een culturele meerwaarde, laat ze afblijven van de nostalgie

voor de ouderen, en fantasie voor de jongsten. Efteling is toch eventjes weg

dromen, en onthaasten van de dagelijkse hectiek.

• sasja

Als ik daardoor mijn kindertoeslagen een keer volledig kan innen bij belasting en de kinderbijslag omhoog gaat, de scholen er op vooruitgaan en de kinderopvang goedkoper kan.

Dan spaar ik wel wat langer voor een dagje pretpark

• Eftelfreak

Nou Sasja, ik denk dat je daar lang op kan wachten.

Overigens heb ik al vorig jaar mijn abbo niet meer verlengd, en dit jaar doe ik dat ook niet. Ik vind de prijzen te absurd hoog. En als dan ook deze regeling nogeens door gaat zal ik denk ik niet de enige meer zijn die zijn abbo laat voor wat het is.

Eftelfreak

• sasja

Ben blij dat ik 1 keer in de 2 jaar naar de efteling kan, heb het dus niet over een abbo

Dan denk ik ach een paar euro meer of minder maakt ook niet meer uit, geld moet toch ergens vandaan komen