Heks(en ) waterlelies

  • calimero

    Klopt hoor ze is inderdaad vervangen door huidige heks omdat de oude veel te eng was. Ik weet nog heel goed dat ik als kind doodsbang was voor de heks van de lelie's maar er wel heen wilde voor de elfjes. Ergens in de jaren 80 is ze veranderd. ben zelf van 1976. Maar de huidige heks staat er al weer jaren hoor zo ver ik weet en kom er gregelmatig.

  • lisa

    Dus toch…

    Leuk dat jullie het ook nog weten,Jacko en Calimero :-)

    en dat het mysterie eindelijk is opgelost

    Nou dat kan ik mij goed voorstellen dat die heks

    met die enge lelijke kop en dat vieze wilde lange haar

    te eng was voor kinderen

    Op zich was ze ook heel erg lelijk gemaakt en had ze ook geen Anton Pieck-sfeer uiterlijk

    Nou maar hopen dat de "mooie'' heks blijvend is en dat ze die engerd maar in de dekenkist op zolder laten staan

    Groetjes Lisa

  • Jeroen

    Volgens het sprookje haaldde de heks de glans van de elfjes om zichzelf knapper te maken. Dus wellicht hebben ze bij de Efteling gedacht om dit ook te realiseren. Er zijn echter wel twee verschillende heksen geweest. Leg maar eens een nieuw boekje naar een oude, dan zie je het verschil! Ik denk zelf dat ze in de jaren 80 vervangen is, tijdens de bouw van de Fata Morgana. De poppen die ze daar hebben gebruikt hebben een zelfde bewegingsaandrijving dan de heks tegenwoordig

  • Jacko

    Toch vond ik die eerste heks nog het mooist!

    De heks (als sprookjesfiguur) komt eigenlijk best weinig voor in het park, nu ik er zo eens over nadenk…

  • Maurice

    Och, dat valt mee hoor. Loop je even mee?

    - Twee heksen bij officiële ingang Sprookjesbos

    - Heks bij Doornroosje

    - Toverkol bij Raponsje

    - Heks van Hans en Grietje

    - Stiefmoeder van Sneeuwwitje

    - Heks Indische Waterlelies

    En dan is er nog 1 heks jammerlijk tegen een boom aangevlogen, ergens bij Draak Lichtgeraakt in de buurt. :D Laten we die ook meetellen. Dan laten we de heksen op de windwijzers (o.a. op de Put van Vrouw Holle) buiten beschouwing. We komen dan toch nog op 8 heksen uit. Lijkt me toch wel een mooi getal :)

  • Jacko

    Hmmm, inderdaad, nu je het zegt.

    Eigenlijk is het er dan zelfs nog één teveel, in het sprookjesbos zou zeven een mooier aantal zijn..

    ;)

  • Roel van Amelsfort

    Ik was ook vreselijk bang van die paarse heks van vroeger. Mij staat ook altijd bij dat die heks altijd plotseling verscheen met een geluid erbij om het allemaal nog angstaanjagender te maken. Nu wordt er voor gekozen om de heks mooier en de opkomst gelijdeker te maken. Minder eng dat zeker!

  • Jos

    iemand nog foto's van die eerste heks?

    want het staat me bij dat dat een heks was met een blauw verlichte jurk, wit haar, een lichtbruine huidskleur en idd behoorlijk eng uit haar ogen keek.

    die er nu al 25 jaar staat is de maangodin en niet de heks als ik suske en wiske moet geloven :)

  • Robin

    Dit is de oude heks, zoals ik me haar herinner en zoals ze ook in de Suske en Wiske-strip De Efteling Elfjes voorkomt. Degene die er nu staat is volgens mij niet de maangodin, maar gewoon de heks in haar mooie gedaante (lees het sprookje in het Sprookjesboek).

  • Robin

    Die oude heks is toch niet te vergelijken met de nieuwe: