Nieuwe verblijfsaccommodatie Efteling stap dichterbij

• Roosje

14/11/2007

De langgekoesterde plannen van de Efteling om extra verblijfsaccommodatie aan het park toe te voegen, zijn een stap dichterbij gekomen. Nog deze maand wordt gestart met het bouwrijp maken van het beoogde gebied, zodat na de winterperiode begonnen kan worden met de bouw van de verblijfsaccommodatie. De bouwwerkzaamheden zullen naar verwachting circa 18 maanden in beslag nemen. Uiteindelijk kunnen de eerste gasten in het najaar van 2009 hun intrek in de accommodatie nemen.

Oog voor de natuurwaarden

Voor de nieuwe verblijfsaccommodatie heeft de Efteling een gebied van ca. 14 ha tussen het attractiepark en het Efteling Golfpark op het oog. Hier verrijzen onder meer een landhuis met appartementen en diverse kleine huisjes. In eerste instantie worden er 1.000 bedden gerealiseerd.

De plannen zijn tot stand gekomen in nauw overleg met Natuurmonumenten en de Brabantse Milieufederatie. Daarbij is rekening gehouden met de ecologische en landschappelijke waarden van het gebied. Bovendien vindt in een nabij gelegen gebied meer dan 100% natuurcompensatie plaats.

Bezoekersaantallen zekerstellen

De Efteling koestert al enkele jaren de wens om extra verblijfsaccommodatie te creëren. Door meer overnachtingsmogelijkheden in de directe omgeving te bieden, wil het park meer bezoekers uit verder gelegen provincies en omringende landen naar het park trekken. Daarnaast wil de Efteling naast het dagje uit ook het meerdaags verblijf stimuleren en een nieuwe stap zetten in de richting van de jaarrond exploitatie van het park. Uiteindelijk kan de Efteling hierdoor haar bezoekersaantallen voor de komende jaren zekerstellen.

Bron: www.efteling.nl

• Jacko

“Heeft de Efteling zoiets echt nodig?” Dat vraag ik me af bij het lezen van dit nieuws. Het al bestaande hotel zit niet vaak vol, maar toch gooien ze er op deze dure manier 1000 extra bedden bij. Of gaat het bij de directie misschien meer om de prestige dan om het nut van deze dure investering?

Als ik hardop denk lijkt het mij beter om eerst de jaarrond exploitatie van het park te realiseren en pas daarna met de uitvoering van dit plan te beginnen.

Het is nu al zo dat het in het najaar op door de weekse dagen erg rustig is in het park. Afgezien van de weekenden zie je er dan vooral schoolreisjes, gezinnetjes met hele kleine kinderen die een middag komen kijken en uitjes van bejaardenhuizen uit de omgeving. En die mensen gaan echt niet in die huisjes overnachten.

Misschien zie ik ook wel helemaal verkeerd. Maar toch denk ik dat ze deze nieuwe geldinjectie beter in het park zelf hadden kunnen spuiten. Zo lijkt een goed restaurant met goed eten mij een betere zet dan een statig landhuis met omringende kleine huisjes. Want als ze iets kunnen verbeteren is het de horeca wel.

• Ad

Je hebt gelijk. Verder weer een stuk natuur naar de knoppen

• .

Als je van wat verder weg komt lijkt het me wel wat, er zijn nog genoeg alndere pretparken ook in de buurt

• Margreet

Bovendien is het eftelinghotel erg aan de prijs.

Als er een meer betaalbare accommedatie in de buurt komt, zullen er meer mensen van verderaf een meerdaags arrangement boeken.

Voor het bedrag wat wij vorig jaar kwijt waren voor 1 overnachting en een tweedaags toegangsticket hadden we ook drie dagen in disney kunnen zitten.

Dat geeft wat ons betreft niet, want wij vinden de efteling erg leuk en hadden hier bewust voor gekozen. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het te duur vinden, en die te ver weg wonen om voor 1 dag heen en weer te gaan.

Natuurlijk is het jammer van een stuk natuur wat weer verdwijnt, maar de efteling denkt meer economisch. Ze hopen natuurlijk op meer bezoekers en het geeft een stukje werkgelegenheid.