Zijn de nu helemaal gek geworden?!

• Stievun

Hoi Eftelingfans! Dit stond vandaag in de krant. Volgens mij een verkeerde beslissing. Wat vinden jullie?

Voorlopig geen nieuwe mega-attractie Efteling

KAATSHEUVEL - De komende jaren valt geen nieuwe grote attractie in de Efteling te verwachten.

Het bedrijf investeert eerst 46 miljoen euro in Bosrijk, een park met 178 bungalows en appartementen met in totaal duizend bedden.

Dat zegt scheidend directievoorzitter Ronald van der Zijl. De Efteling deed nooit eerder een dergelijke investering. De duurste attractie was met ruim twintig miljoen euro ‘De Vliegende Hollander’. Het bedrijf denkt met Bosrijk een grote slag te slaan op de vakantiemarkt. De slaapplaatsen maken een meerdaags verblijf mogelijk. De huisjes zijn eind 2009 voor het eerst te huur.

De laatste grote attractie die de Efteling in gebruik nam was in 2007 ‘De Vliegende Hollander’. Tot nu toe was de bedrijfsfilosofie om na maximaal vijf jaar een nieuwe attractie van die omvang te presenteren. Nu richt de Efteling zich de komende jaren op Bosrijk en kleinere attracties. Zo komt er in het Sprookjesbos een sprekende boom, zoals in de succesvolle televisieserie. In combinatie met internet en televisieseries kunnen kleine attracties volgens Van der Zijl een langdurig positief effect op de bezoekersaantallen hebben. “We overwegen daarom om vanaf nu om de zeven jaar een grote nieuwe attractie te presenteren.”

Van der Zijl denkt dat de Efteling onder leiding van zijn opvolger Bart de Boer (tot 1 juni de baas van Eindhoven Airport) in het buitenland een nieuw park opent. “Concrete plannen zijn daar nog niet voor, maar in Nederland raak je ooit uitgegroeid. Een park in het buitenland, met sprookjes uit de betreffende cultuur, is dan een mogelijkheid om door te groeien.”

• calimero

zo gek zijn ze niet hoor. Vind nieuwe sprookjes ook altijd erg leuk. En de efteling is ook bezig om huidige gebouwen en horecapunten te gaan verbouwen of veranderen. Dat kost naast bosrijk nu eenmaal geld… laat ze nu huidige park maar verbeteren zoals ze laatste jaren ook hebben gedaan zoals de nieuwe wanderweggetjes die bij gondaletta vijver zijn gecreeërd vind die zelf erg leuk.

• Jacko

Het is echt Bosrijk voor en Bosrijk na in de hedendaagse Efteling. Tja, als ze denken meer bezoekers te kunnen krijgen met het bouwen van vakantiehuisjes…

“Stilstand is achteruitgang” is een vaste regel in een wereld die het juist van vernieuwingen moet hebben. Daarom snap ik niet dat ze er juist de rem op willen gaan gooien, want het zijn juist de vernieuwingen in het park zelf waar mensen op af zullen komen. En als mensen niet komen omdat er niets groots bij komt dan komen die huisjes nooit vol.

Wat ik niet goed snap is wat ze met kleine uitbreidingen bedoelen. Dat kunnen nieuwe sprookjes zijn, maar bijvoorbeeld de vrolijke Monsieur Cannibale was ook een kleine uitbreiding. Wat dat betreft ben ik dus best wel benieuwd. In andere parken is goed te zien dat deze opvul-attracties zeker wel mooi te themen zijn.

Misschien is het verstandiger om eerst hier in het Kaatsheuvelse park alles weer tot de oude glorie te herstellen voordat men de grens over wil gaan.

Wat betreft het buitenlandse park moet ik aan een zin uit de Efteling zelf denken: “Hoogmoed komt voor den val”

Maar ja, ik ben benieuwd, dat dan weer wel ;)

• Stefanie

Mijn god zeg, hoe erg kun je je aanstellen stievun, als je liever alleen maar grote attracties wilt hebben moet je bij walibi zijn, niet in de efteling want het is nog steeds een THEMApark.

Bovendien vind ik al dat doemdenken over bosrijk ook echt nergens voor nodig. Mensen komen zelfs vanuit amerika en australie om naar de efteling te gaan, ik denk echt niet dat ze van gedachten gaan veranderen alleen omdat de efteling een paar jaren niks aan een grote attractie gaat doen. En de mensen die er wel moeilijk over kunnen doen, tja, daar zal de efteling ook echt niet om treuren.

• Gemma

Komende jaren zeker geen nieuwe attractie: Bosrijk en heel veel kleine veranderingen in het park om het één en ander te verbeteren. De kwaliteit van het park zal zo dus toch omhoog gaan, omdat er vanalles hersteld/ gerenoveerd gaat worden.

• Elisabeth

Online sprookjespuzzels van de Efteling

http://www.liessmit.nl/html/puzzels/puzzels-efteling.htm

• Djenghis

Ik heb niks tegen kleinere attracties of sprookjesbos-uitbreidingen. En hier en daar wat opknappen kan al helemaal geen kwaad. Dat 7-jarenplan stoort me dus niet zo.

Bosrijk daarentegen had wat mij betreft niet zo gehoeven. Maar de Efteling “exporteren” naar het buitenland, dat vind ik pas écht erg. De Efteling is uniek. Laat 'ie dat vooral ook blíjven….

• Perry

Ik kan het allemaal vanuit bedrijfseconomisch oogpunt wel begrijpen en er zal ongetwijfeld marktonderzoek naar gedaan zijn. Het zal kennelijk dus geen nadelig effect hebben op de bezoekersaantallen om een groot aantal jaren geen grote nieuwe attracties te openen. Mischien willen ze juist de capaciteit van het huidige attractie-aanbod beter benutten door middels Bosrijk andere en langere openingstijden te kunnen veroorloven. Want hoe je het ook went of keert: een attractie is voor een bedrijf als de Efteling gewoon een machine om per uur 2000 of 4000 mensen doorheen te persen (beetje cru gezegd, maar u begrijpt hopelijk wat ik bedoel). En hoe meer van dit soort machines (Fata Morgana's, Vogelrokken en Vliegende Hollanders), des te groter de capaciteit van het bedrijf (het park de Efteling).

En het exporteren van De Efteling moeten ze doen als ze het niet laten kunnen, maar dan wel met een heel ander thema en naam mag ik hopen. De Efteling Florida of Tokyo Efteling kan ik me maar weinig bij voorstellen. De Efteling is voor mij synoniem aan Kaatsheuvel.

• piet

Aan de andere kant;zo'n grote attractie staat er ook niet zomaar.

En hoe meer je van dat soort attracties heb,des te moeilijker wordt het een nieuwe te bedenken.Zo maar attracties neer zetten heeft niet zo veel zin.

• Jacko

Toch ben ik inmiddels wel benieuwd geworden naar wat ze precies met die kleine attracties bedoelen. Als het is wat ik denk kan dat best een leuk iets zijn.

De Halve Maen is qua basis ook maar simpele kermismachine die ze een mooie theming hebben gegeven. Andere voorbeelden zijn natuurlijk de Polka Marina en 'd Oude Tuffer.