Sinds zaterdag 30 augustus kunnen we in de Efteling de nieuwe circus-act op het Anton Pieckplein bezoeken. Omdat het tegenwoordig droevig gesteld is met het aanbod van entertainment in het park is iets nieuws dus altijd welkom.
Maar eerlijk is eerlijk, toen ik een tijd geleden hoorde dat er een circus in het park zou komen was er alles behalve happy mee. Bij een circus denk ik toch als vanzelf aan een tent waarin leeuwen als huiskatten opzitten en grote olifanten die pootjes moeten geven. Die dingen zijn wat mij betreft eerder onder dierenmishandeling te plaatsen dan onder entertainment. Kortom, circussen zijn niet mijn ding en ik vond het idee dus drie keer niks!
Toch ben ik er eens gaan kijken, want meteen oordelen over iets wat ik niet heb gezien is ook niet mijn ding. Het was die dag erg warm en in de tent was de temperatuur niet te harden! Ja echt, het leek wel een sauna! Ik ergerde mezelf wat aan de kleine ruimte, ik vond het een rommeltje en ik irriteerde mezelf wat aan een klungelige Eftelingmedewerker die meer in de weg liep dan dat 'ie behulpzaam was! Mijn eerste indruk van het Circus Anton Pieck was meteen al niet echt positief te noemen, ook het felle rood van de ingang vond ik best storend overkomen bij de sfeervolle huisjes aan het plein.
Nu lijkt het alsof ik het circus hier totaal af ga branden en het via woorden met de grond gelijk maak. Maar dat is absoluut niet het geval…
Nee, het tegendeel is zelfs waar!!
Vanaf de eerste paar seconden dat de show was begonnen sloeg mijn frisse tegenzin om in waardering. En die is tijdens de hele voorstelling alleen maar toegenomen! Waar ik iets stompzinnigs dacht te gaan zien keek ik naar een mooi staaltje varieté zoals dat er was aan het begin van de 20e eeuw. Het kwam op me over als een kleine circusfamilie zoals die er toen waren en van dorp naar dorp trokken om de mensen te vermaken. En dit gebeurde ook met alles wat ik zag; een paar leuke act's, enkele liedjes en dat alles met humor, romantiek en zelfs een vleugje drama onbrak er niet aan.
Waar ik het dus eerst absoluut niet zag zitten om in de Efteling naar het circus te gaan vind ik het nu een niet te missen attractie in het park. Misschien zou ik zelfs durven zeggen dat ik het circus één van de mooiste staaltjes van Efteling entertainment vind dat ik er in jaren heb gezien…
Dus nu is mijn vraag: wat vinden jullie van het Circus Anton Pieck?