klacht/ schandalig behandeld

• salsatour05@hotmail.com

Een leuk dagje Efteling,

Je kent het wel het is zomer, mooi weer en je plant een leuk dagje uit met een groep vrienden (gezinnetjes met kinderen). Totaal 26 personen.

Het besluit stond vast, zaterdag 22 augustus moest een leuk dagje Efteling worden.

De spanning zat er goed in bij de kinderen en ook de volwassenen hadden zich erop verheugd.

De hele dag was dikke pret tot ongeveer 16.40/16.45 uur. We voegden ons in de lange rij voor attractie “de vliegende Hollander”. Een paar stonden bij de spullen en een paar moesten nog naar het toilet.

Omdat de rij zo lang was bleven een paar in de rij staan toen de anderen naar het toilet liepen. Na terugkomst hebben we ons weer gevoegd in de rij waar we stonden. Er was al een paar keer tegen de mensen gezegd die achter ons stonden dat er mensen bij kwamen. Op een gegeven moment vond blijkbaar de 1.90m lange jonge man het niet leuk en versperde de weg en gaf 1 van de vrouwen (1.60m) een elleboog in haar buik. Toen zij hier wat van zei duwde hij haar weg. Haar vriendin zei “je duwt/ slaat toch geen vrouwen” en ook zij werd weggeduwd. Haar reactie was een greep naar de hals van de jonge man om haar te verweren. Hierop gaf hij haar een klap met de vlakke hand in haar gezicht, wat gelijk rood kleurde. Haar vriend zag dit op een afstand gebeuren en rende erop af en gaf hem een duw en zei “je slaat mijn vrouw niet”.

De beveiliging kwam polshoogte nemen en beide partijen moesten uit de rij om te praten, waarvan niks op papier is gezet.

De jonge man die de twee vrouwen had geduwd/geslagen mocht in het park blijven met zijn groep en vervolgde zijn weg.

De andere personen (van onze groep) werden de bosjes ingedreven om daar te praten, onder het mom dat we uit het zicht moesten staan van de straat. Voor deze bosjes werden de fietsen geplaatst van 3 beveiligingsbeambten, alsof ze te maken hadden met wilde dieren die hun kooi niet mogen verlaten.

We probeerden meerdere malen ons verhaal te doen (in de bosjes) en vroegen om beveiligingsbeelden om te bewijzen dat wij niet begonnen zijn. De beveiligingsbeambten zeiden toen dat er geen beveiligingsbeelden waren. Uit het niets kwam opeens het hoofd van de beveiliging (Wil Couwenberg) en zonder al te veel uitleg te hebben gegeven werden er 3 mensen aangewezen die het park moesten verlaten, onder wie mensen die niks met het voorval te maken hadden.

De frustratie liep steeds hoger op aangezien de beveiligingsbeambten continu hun verhaal aanpasten. Eerst waren er geen camera ‘s en beruste hun oordeel op een onafhankelijke getuigenverklaring. Daarna waren er twee camera’s en geen getuige. Vervolgens waren er twee camera’s en wel een getuige. Daarna waren er twee camera’s en was de stille getuige een agent in burger.

Niemand wilde het park vrijwillig verlaten, omdat wij wisten dat we niet waren begonnen, dus er werd op de politie gewacht. Er gingen uit onze groep 2 mannen en 3 vrouwen vrijwillig mee met de politie en de beveiligingsbeambten onder de voorwaarden dat de camerabeelden bekeken mochten worden en de verhalen serieus werden aangehoord.

Eenmaal in de controlekamer wilden de beveiligingsbeambten van het park niet mee werken, zij wilde de camerabeelden niet laten zien. Dit moest op last van de agent wel gebeuren en toen pas werden de beelden vrijgegeven (code 18686).

Uiteindelijk gaven de beveiligingsbeambten toe dat de andere jonge man was begonnen en dat het allemaal niet duidelijk te zien was wat er nu precies was gebeurd. Opeens veranderde het verhaal van het hoofd van de beveiliging (Wil Couwenberg). Hij heeft letterlijk gezegd dat hij dit niet kon zeggen tegen zijn mindere (dat zij fout hebben gehandeld) en veranderde de reden van uitzetting uit het park. Nu moesten we opeens het park verlaten wegens voordringen in de rij, terwijl dit nog geen ene keer was opgenoemd en volgens Wil Couwenberg staat dit in het parkreglement.

Wij hebben dit nagekeken en het staat noch in de gedragsregels (die hangen bij de ingang van het park, waar we ook een foto van hebben gemaakt), noch in de gedragsregels op de website. Wat er wel staat is dat als er gevochten is beide partijen het park moeten verlaten, terwijl de andere partij gewoon mocht doorlopen, er zijn zelfs geen gegevens van deze jonge man genoteerd, terwijl hij fysiek is geweest (nota bene tegen twee vrouwen).

Vijf mensen van de groep van 26 moesten het park verlaten, maar iedereen reed met elkaar mee en het is “samen uit samen thuis”. De sfeer was toch al verpest.

Eigenlijk wilde we het niet opnemen in deze brief, maar toch willen we dit melden.

Discriminatie komt helaas nog steeds voor in Nederland en zelfs in de Efteling. De jonge man die begonnen is in de rij is een blanke man en mocht wel zijn weg vervolgen in het park.

Onze groep, allemaal Nederlanders, maar met een kleurtje werden meteen als dader aangewezen en ook heel anders behandeld. Wij dachten echt dat discriminatie tegenwoordig een “ver van mijn bed show” is, maar helaas hebben wij het allemaal aan den lijven moeten ondervinden.

Wat moesten we tegen de kinderen zeggen? Wij willen onze kinderen mee geven dat we allemaal mensen zijn, allemaal gelijk en dat je wordt beoordeeld naar je gedrag en niet dat we als “gekleurde” Nederlanders toch maar tweederangs burgers zijn. Helaas heeft de Efteling het tegendeel bewezen.

Bedankt Efteling!!! Je hebt ons allemaal cynischer gemaakt, want dit voorval zet je niet zomaar van je af.

We werken allemaal hard voor ons geld. Met vijf auto’s zijn we vanuit onze woonplaats vertrokken. Het was een dure dag. Tanken, entreekaartjes, uitrijdkaartjes enz.

Wat hebben we ervoor terug gekregen: NARE HERINNERINGEN!!

Wij vinden dat de Efteling met een tegemoetkoming moet komen.

Het optreden van de beveiliging van de Efteling was een blamage!

Als wij niks van u vernemen wordt deze brief doorgestuurd aan het Meldpunt discriminatie, Radar, consumentenbond en de rechtsbijstandsverzekering.

Note:

Wij zijn het er mee eens dat je niet mag voordringen in een rij (terwijl wij ons alleen maar bij de groep voegden waar we mee waren. Dit was 1 beurt voor de betreffende jonge man), maar wij zijn het er absoluut niet mee eens dat de beveiliging een jonge man laat lopen die twee vrouwen heeft geduwd en geslagen.

• Silvia/Katinka

>

> Wij vinden dat de Efteling met een tegemoetkoming

> moet komen.

Ik vind dat je bij de Efteling moet zijn en niet hier. Wij kunnen hier een mening geven.

Mijn mening: Was eerst gaan plassen en dan met de hele pups in de rij.

Hoi,

Mee eens, de klacht is ook verstuurd aan de Efteling, maar ik was beniewd wat anderen hierover denken.

Oneens om eerst te gaan plassen, terwijl je niet hoeft te plassen. Je staat lang in de rij en opeens moet je plassen. Wij dachten wij blijven staan en dan kunnen er een paar gaan plassen. Maar goed, de meningen zijn daar over verdeeld. Waar het mij om gaat is dat we schandalig zijn behandeld.

• Margreet

Laat ik vooropstellen dat het echt afschuwelijk is wat er is gebeurd, maar moet het toch wel enigzins met Silvia eens zijn.

Wij gaan regelmatig naar verschillende pretparken met grotere gezelschappen.

Dan komt het ook voor dat er wel eens mensen moeten plassen. Wij wachten altijd op elkaar en gaan dan in een attractie.

Ook ik heb meegemaakt dat er voor ons mensen in de rij stonden en dat er ineens van achter een groepje kwam wat zich erbij voegde. Wij worden er niet agressief van, maar het is wel vervelend als jij al een tijd in de rij staat te wachten en er komen ineens mensen tussen de rij door om zich bij anderen te voegen, omdat het (begrijpelijk) veel leuker is om met zijn allen te gaan.

Wat er na het incident gebeurd is, is natuurlijk verschrikkelijk en het is prima dat je de efteling een brief hebt gestuurd en om opheldering vraagt.

Ik hoop echt voor je dat het naar tevredenheid wordt opgelost.

hoi Margreet,

Bedankt voor je reactie, lief van je.

Wat ik al eerder aan gaf, ik kan me de ergenis voorstellen, maar wij stonden ook al een tijd te wachten. Als je dan ineens moet plassen en je komt terug, dan ga je niet weer achteraan aansluiten, want we stonden al lang plus dat we het hadden aangegeven.

Ik kan me ook helemaal indenken dat je het niet leuk vind, maar om nu fysiek te worden is toch erg ver gezocht. In deze wereld kun je niet eens meer normaal iets zeggen, er wordt gelijk maar op los geslagen, gestoken of geschoten, echt heel erg.

Zodra ik een reactie heb van de Efteling laat ik jullie dit zo snel mogelijk weten

• anna

Hallo,

De onrechtvaardigheid is:

* Jongen begint met het duwen van 2 vrouwen die even naar het toilet zijn geweest.

Vrouwen horen bij een groep vrouwen met kinderen.

Feit: Jong is blank en vrouwen hebben een kleurtje.

* Gevolg: Donkere echtgenoot accepteert niet dat zijn vrouw in het gezicht wordt

geslagen. (Logisch!!!)

Gevolg: Ontstaan van opstootje tussen gekleurde en blanke mensen.

* Beslissing: Hoofdbeveiliging stuurt willekeurig de gekleurden het park uit.

* Door een agent in burger wordt gesommeerd de camerabeelden te bekijken.

Hoofdbeveiliger erkent dat blanke jongen begint, maar stuurt toch de gekleurden het

park uit.

Een rare beslissing: Want volgens de regels zouden bij vechtpartijen beide partijen

het park moeten verlaten.

Hoofdbeveiliger, lezers,

De wachtrijen zijn lang, soms een half uur, soms bijna 3 kwartier. Als een paar mensen in een groep met kinderen tussendoor even naar de toilet moet en ze geven dit aan, dan is er toch niets aan de hand. Die ‘grote’ jongen had of van te voren moeten zeggen: Weggegaan, plaatsje vergaan. Hij had zeker zijn handen moeten thuishouden.

De beveiliging heeft niet willekeurig gehandeld. Maar bewust: mensen met kleurtje zijn fout!

De beveiliging heeft niet de huisregels toegepast bij vechtpartij: alleen de gekleurden het park uit.

Onrechtvaardig, onbegrijpelijk…..

Ik heb ook wel eens lang in een rij gestaan en dan moest 1 van de kinderen opeens naar de toilet. Dan ging ik (vrouw) met kind naar de wc en bleek bij het zien van de toilet dat ik toch ook zelf moest. Mijn zoon was dan sneller in de rij terug en ik volgde wat later. Niemand heeft daar ooit moeilijk over gedaan.

H gekleurden moesten

Als er duidelijk is gezegd, dat je zo terugkomt is dat toch prima! Dan had die grote jongen moeten zeggen: Nee, blijven staan en anders achter aansluiten. Maar hij zegt niets en begint mijn zijn forse lichaam te duwen. D

• anna

Hallo,

De onrechtvaardigheid is:

* Jongen begint met het duwen van 2 vrouwen die even naar het toilet zijn geweest.

Vrouwen horen bij een groep vrouwen met kinderen.

Feit: Jong is blank en vrouwen hebben een kleurtje.

* Gevolg: Donkere echtgenoot accepteert niet dat zijn vrouw in het gezicht wordt

geslagen. (Logisch!!!)

Gevolg: Ontstaan van opstootje tussen gekleurde en blanke mensen.

* Beslissing: Hoofdbeveiliging stuurt willekeurig de gekleurden het park uit.

* Door een agent in burger wordt gesommeerd de camerabeelden te bekijken.

Hoofdbeveiliger erkent dat blanke jongen begint, maar stuurt toch de gekleurden het

park uit.

Een rare beslissing: Want volgens de regels zouden bij vechtpartijen beide partijen

het park moeten verlaten.

Hoofdbeveiliger, lezers,

De wachtrijen zijn lang, soms een half uur, soms bijna 3 kwartier. Als een paar mensen in een groep met kinderen tussendoor even naar de toilet moet en ze geven dit aan, dan is er toch niets aan de hand. Die ‘grote’ jongen had of van te voren moeten zeggen: Weggegaan, plaatsje vergaan. Hij had zeker zijn handen moeten thuishouden.

De beveiliging heeft niet willekeurig gehandeld. Maar onderscheidend: mensen met kleurtje zijn fout!

De beveiliging heeft niet de huisregels toegepast bij vechtpartij: niet beide partijden moesten het park verlaten, alleen de gekleurden moesten het park uit.

Onrechtvaardig, onbegrijpelijk…..

Ik heb ook wel eens lang in een rij gestaan en dan moest 1 van de kinderen opeens naar de toilet. Dan ging ik (vrouw) met kind naar de wc en bleek bij het zien van de toilet dat ik toch ook zelf moest. Mijn zoon was dan sneller in de rij terug en ik volgde wat later. Niemand heeft daar ooit moeilijk over gedaan.

• Marie

Ben van mening dat er NOOIT geslagen mag worden in een rij. Het gaat hier notabene om een PRETPARK.

Ik snap niet waarom mensen hun eigen dag en die van anderen zo moeten verpesten! Als je iets niet aanstaat kun je ook altijd nog iemand aanspreken maar zeker niet iemand gaan slaan, belachelijk!

• Margreet

Ik had niet begrepen dat je het zelfs gevraagd had. Dat maakt de situatie nog erger.

Je overlegt netjes dat er iemand moet plassen en wanneer je dan terugkomt wordt er gemept.Ik ben het met Marie eens dat het belachelijk is dat er in een pretpark zoveel agressie is.

Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt, en ik hoop ook niet dat het gaat gebeuren, maar je leest toch dat het steeds vaker voorkomt.

Vreselijk!

• Nikki

Vind het veraah dubbel op..

Je geeft aan dat de vrouw de man bij de keel greep nadat ze geduwd werd? Jij zet dit onder zelfverdedeging…

Ik zou het zeker niet accepteren als iemand mij bij de keel grijpt en vind dat dat dan ook niks meer met zelfverdedeging te maken heeft..

corrigeer me als ik het verkeerd zie, maar volgens mij zijn jullie hierin net zo schuldig.

En ook hierbij heeft een verhaal altijd 2 kanten.