achtergrondartikel voor studie over geschiedenis en populariteit Efteling

• Laura

Hoi Allemaal,

Ik moet voor mijn praktijkstudie Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden een achtergrondartikel schrijven over een onderwerp naar keuze. Omdat de Efteling zaterdag haar 100 miljoenste bezoeker had leek dit mij een mooie aanleiding om een artikel over de geschiedenis van de Efteling te schrijven. Als hoofdvraag heb ik: Waarom is de Efteling na meer dan 50 jaar nog steeds populair bij jong en oud?

Aangezien (de meeste van) jullie fans zijn van de Efteling leek dit forum me een goede plek om te vragen waarom jullie denken dat de Efteling nog steeds populair is. Natuurlijk wil ik ook weten wat jullie de plus- en minpunten van de Efteling vinden.

Om een goed beeld te krijgen van de bezoekers en om alles duidelijk in mijn artikel te kunnen zetten zou ik graag ook de voor- en achternamen, leeftijd en woonplaats van de reageerders hebben. Als je dit liever niet op de website zet kun je me ook mailen op: captainvinny@hotmail.com

Alvast bedankt!

groetjes,

Laura Mecredy

• Stefanie

Hallo Laura,

Wat een leuk onderwerp om een werkstuk over te houden! Ik hoop dat je hier een beetje verder mee komt.

Wat ik vooral denk dat de reden is dat de efteling na 50 jaar nog steeds zo populair is, is omdat het een soort erfenis is die overgaat van oud op jong. Heel veel brabanders van de oudere generaties zijn opgegroeid met de efteling als speeltuin en/of wandelpark en hebben zelf meegemaakt hoe leuk en mooi het is om in de efteling te zijn. Omdat iedereen dit gevoel wil delen worden kinderen, kleinkinderen en zelfs achterkleinkinderen meegenomen naar het park en ondanks dat er steeds nieuwe dingen bijkomen denk ik niet dat hun ervaring zoveel anders zal zijn dan die van hun voorgangers. Dit heeft er, naar mijn mening, vooral mee te maken dat de efteling nooit heeft willen meestromen met parken als walibi en disney maar altijd zichzelf is gebleven en daarom uniek.

De voornaamste pluspunten in het park vind ik toch wel de sfeer die er hangt en het gevoel dat je erbij krijgt dat je nergens voor hoeft te haasten, je hoeft niet zo op de tijd te letten want het gaat om het plezier dat je er hebt. Ook vind ik dat iedere attractie die erbij kot goed gethematiseerd wordt, de kantjes worden er nooit vanaf gelopen.

Minpunt vind ik dat het af en toe helaas zo druk kan zijn dat het leidt tot irritaties bij mensen met korte lontjes, maar dit is meer iets wat de mensen zelf veroorzaken en niet zo zeer de efteling.

Ook vind ik het jammer dat er zoveel onambitieuze studenten worden aangenomen als vakantie/weekendkrachten die alles doen voor het geld, behalve klantvriendelijk zijn. De efteling zou wat mij betreft hier wel een beetje meer op mogen letten.

Maar ach, zolang dit de enige punten zijn waar ik me aan kan storen, kan ik ze ook rustig links laten liggen.

Nouja, ik hoop dat ik je in ieder geval een beetje geholpen heb, houd ons vooral op de hoogte van hoe het gaat!

Succes ermee!

Stefanie Tak, 20 jaar, Eindhoven (tot voor kort Tilburg, toen kon ik nog met de fiets… :P)

p.s.

Als ik zo vriendelijk mag zijn je een tip te geven, let vooral niet op eventuele reacties van Lindsey, ze is een narcist met psychische stoornissen (zo zegt ze het zelf) die het liefst niets anders doet dan zeuren…

• Lindsey

De Efteling is gewoon een streling voor het oog. Het is een stukje “vriendelijk” Holland. De stijl van Anton Pieck geeft mensen een warm gevoel. Het Sprookjesbos is altijd mooi in tact gebleven en generaties later heeft het nog steeds succes bij de kinderen. (en volwassenen)

De bossen geven een natuur gevoel en mensen lopen graag in de natuur.

Een nadeel kan ik eigenlijk niet verzinnen.

Dat de Pegasus is afgebroken vind ik eigenlijk heel goed want ik zat onder de blauwe plekken als ik uit dat ding kwam.

Succes meid.

Twingelgroet Lindsey

• Gemma

Ik denk dat één van de oorzaken van het succes is dat alles rustig is opgebouwd. Disney is uit de grond gestampt binnen 15 jaar, maar dankt zijn naamsbekendheid vooral aan de teken- en animatiefilms die al bijna 80 jaar gemaakt worden. Kijk je naar een park als Walibi dan zie je dat daar de verloedering toeslaat. Een baan die eerst groen was, maar met een laatste potje blauwe verf worden overgeschilderd bijvoorbeeld. De Efteling kent een lange historie en is van speeltuin met zwembad langzaamaan sprookjes gaan bouwen en attracties. Bovendien is er pas één attractie verdwenen en wordt alles in zijn oude glorie levend gehouden. Voor ouderen nostalgie, voor jongeren een hele nieuwe wereld.

Op school heb ik geleerd dat een goed bedrijf vaak samen gaat met een sterke bedrijfscultuur. Ik werk in het park en merk dat die zeker aanwezig is. Of je nu in het Reizenrijk, Anderrijk, Hotel of Theater werkt, overal kom je dezelfde 10 gouden regels tegen ten aanzien van gasten. Natuurlijk merk je wel onderlinge verschillen, maar overal wordt de gast, na veiligheid, bovenaan gezet. Die uniformaliteit werkt niet alleen prettig voor zowel gast als personeel, maar het maakt je als bedrijf ook heel sterk. Je werkt met z'n allen aan hetzelfde doel en dat is gasten een fijne dag bezorgen en omdat dat Eftelingbreed gelijk is, kun je dat sterk uitstralen naar buiten toe.

Hopelijk heb je hier al iets aan. Misschien later meer…

• Laura

Hoi meiden,

heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker mee aan de slag :)

Om de reacties te kunnen gebruiken moet ik alleen wel voor- en achternaam leeftijd en woonplaats hebben. Zouden jullie dit nog naar mij kunnen doormailen (of op de site zetten) Lindsey en Gemma?

Het adres is captainvinny@hotmail.com

Ik had nog een vraag aan Gemma: wat voor werk doe je in het park? Ik wilde namelijk ook een voorlichter of andere werknemer van de Efteling spreken, maar de Efteling zei hier geen tijd voor te hebben.. Dus als je als werknemer zijnde nog wat meer zou kunnen vertellen zou dat heel fijn zijn :D

-Hoe heeft de Efteling ingespeeld op nieuwe technieken en media (bv internet, maar ook technieken bepaalde soorten attracties te kunnen bouwen)? Is de Efteling hierin geslaagd, of zijn er nog punten die verbeterd kunnen worden?

-wordt er bij het bedenken en bouwen van nieuwe attracties nog steeds vastgehouden aan de stijl van Anton Pieck?

Ik hoop dat je een antwoord weet op deze vragen, en dat je misschien ook nog andere bijzondere dingen aan de Efteling te binnen schieten.

Alvast bedankt,

groetjes Laura

• Laura

Hoi Gemma,

Ik zag net dat je een mailtje naar me gestuurd had. Ik wilde hem naar mijn inbox verplaatsen maar ik heb hem perongeluk gedelete.

Zou je hem nog een keertje kunnen sturen?

alvast bedankt,

groetjes Laura