Hallo Laura,
Wat een leuk onderwerp om een werkstuk over te houden! Ik hoop dat je hier een beetje verder mee komt.
Wat ik vooral denk dat de reden is dat de efteling na 50 jaar nog steeds zo populair is, is omdat het een soort erfenis is die overgaat van oud op jong. Heel veel brabanders van de oudere generaties zijn opgegroeid met de efteling als speeltuin en/of wandelpark en hebben zelf meegemaakt hoe leuk en mooi het is om in de efteling te zijn. Omdat iedereen dit gevoel wil delen worden kinderen, kleinkinderen en zelfs achterkleinkinderen meegenomen naar het park en ondanks dat er steeds nieuwe dingen bijkomen denk ik niet dat hun ervaring zoveel anders zal zijn dan die van hun voorgangers. Dit heeft er, naar mijn mening, vooral mee te maken dat de efteling nooit heeft willen meestromen met parken als walibi en disney maar altijd zichzelf is gebleven en daarom uniek.
De voornaamste pluspunten in het park vind ik toch wel de sfeer die er hangt en het gevoel dat je erbij krijgt dat je nergens voor hoeft te haasten, je hoeft niet zo op de tijd te letten want het gaat om het plezier dat je er hebt. Ook vind ik dat iedere attractie die erbij kot goed gethematiseerd wordt, de kantjes worden er nooit vanaf gelopen.
Minpunt vind ik dat het af en toe helaas zo druk kan zijn dat het leidt tot irritaties bij mensen met korte lontjes, maar dit is meer iets wat de mensen zelf veroorzaken en niet zo zeer de efteling.
Ook vind ik het jammer dat er zoveel onambitieuze studenten worden aangenomen als vakantie/weekendkrachten die alles doen voor het geld, behalve klantvriendelijk zijn. De efteling zou wat mij betreft hier wel een beetje meer op mogen letten.
Maar ach, zolang dit de enige punten zijn waar ik me aan kan storen, kan ik ze ook rustig links laten liggen.
Nouja, ik hoop dat ik je in ieder geval een beetje geholpen heb, houd ons vooral op de hoogte van hoe het gaat!
Succes ermee!
Stefanie Tak, 20 jaar, Eindhoven (tot voor kort Tilburg, toen kon ik nog met de fiets… )
p.s.
Als ik zo vriendelijk mag zijn je een tip te geven, let vooral niet op eventuele reacties van Lindsey, ze is een narcist met psychische stoornissen (zo zegt ze het zelf) die het liefst niets anders doet dan zeuren…