18 Oktober geweest.

• Jochie52

Hallo daar allemaal!

Vandaag geweest, vanuit den haag om 09:30 vertrokken, A59 verlaten bij afslag Waspik, file volop in de groei, kon nog net.

Losjes binnendoor (ging toen ook nog) naar De Efteling, om 11:00 parkeren.

Vrienden met kids kwamen ook, - de dorpjes waren al overspoeld met sluipverkeer (Op de dag des Heren notabene!) die de lokale bevolking wederom de kast op gejaagd heeft. Is het park daarna even geliefd, ook al is het de broodheer in de omgeving?

Goed; komende uit Utrecht: Drama, al in Utrecht, 3 uur onderweg.

Amsterdam, drama met alles! De bus die onze vriendin bij het park moest nemen, (omdat ze ergens ver weg moest staan) sloot via de snelweg achteraan bij de files.

Andere vriendin uit (!)Breda heeft er DRIE UUR over gedaan.

Heerlijk weer, blije kids, en veel wachten.

Overal dus. Toiletten. Horeca.Attracties.Sprookjesbos. En zo voort.

Goed, ik zie echt wel dat deze dag voor duizenden DE dag was. Wat ik alleen echt niet goed kan verklaren is waarom dit immens populaire park nog steeds anno 2009 op particulier vervoer draait, ik bedoel te zeggen, met alle groene, milieu, zuinig met natuur, pak de bus/trein, Al Gore, de mussen sterven uit, en zo nog meer praats uit regerings en lobbyhoeken, waarom is er geen NS-station op loopafstand!

Het parkeerterrein is ZO groot, dat menigeen er jaloers op is, en dat jij bij vertrek na parkbezoek toch eventjes denkt dat je auto gejat is…. Waar is-ie dan… O- daar in de verte….

Er zou met gemak een flink NS-station in passen en zo niet, dan met nog meer gemak een kanjer van een busstation dat een continue pendel onderhoudt met Breda en Tilburg b.v, met vooral vrije busbanen.

Roep vooral dat dit ouwe koek is! Maar zeg niet dat het onnodig is.

Het fileleed voorafgaand aan wat een onvergetelijke dag moet worden, de omliggende dorpjes die te maken krijgen met opgefokte mensen in een zondvloed aan autoverkeer, dit alles is afgelopen als er een betere OV verbinding komt.

Ik ben in staat om per auto naar de sigarenboer te rijden, en ben geen fanatieke OV'er.

Maar dit, zoals ik 't vandaag meemaakte, is belachelijk. Ik ben met de auto gekomen omdat ik geen zin had in een ingewikkeld “Busje-Bootje-Treintje” verhaal, en nog duur ook!

Maar ik meen het echt, als er een soepele verbinding per trein of bus had bestaan, je raadt het!

Wij hadden er gebruik van gemaakt.

Verder alles heel mooi, veel herinneringen, pret gehad, alles toppie!

We komen zeker terug, en dan liefst met de altijd handige NS-trein/toegangscombikaart! YES!!

• Me2

Ook wij zijn gisteren geweest, dat was niet de eerste keer want met een abonnement zijn we al diverse keren geweest, maar deze keer was het echt verschrikkelijk druk zeg, en inderdaad overal, bij de attracties, toilet en koffie halen.

Wij waren al op tijd vertrokken, en rond 10 uur in het park.

rond 3 uur gingen we naar huis, want eigenlijk was het te druk om met de kinderen ergens in te gaan. Dat voordeel heb je met een abonnement, je moet niet persé overal in, volgende keer weer beter.

De autoweg van de A59 tot aan Kaatsheuvel stond helemaal vol vanaf Waalwijk, mensen stonden naast hun auto in de berm, onbegrijpelijk.

Van de ene kant onbegrijpelijk dat je pas om 2 of 3 uur bij het park arriveert, en ook vanwege de toch af en toe, belabberde bereikbaarheid, daar zouden ze idd veel beter op in moeten spelen met OV e.d.

ik heb wel gehoord dat er 1500 parkeerplekken bij komen, omdat men in de buurt de drukte en files zat is.

• Six

Ook wij zijn gisteren geweest. Om 09.00 vertrokken uit Rotterdam en pas om 15.25 stonden we in het park!! Dachten even een leuk dagje (met mooi weer) naar de Efteling te gaan met zijn vieren en een kind. Na 50 minuten lekker gereden te hebben kwamen we al in de file terecht. En wat voor asosiale medeweggebruikers heb je zeg! Ook werd er (na al 4 uur in de file gestaan te hebben) massaal in de berm behoeftes gedaan. Misschien een idee voor Rijkswaterstaat om bij telefoonpalen van de ANWB ook een DIXI neer te zetten? Zeker in de buurt van de Efteling voor de komende files aldaar? Maar dat tenzijde. Toen het parkeren. Wat een chaos! Stonden uiteindelijk helemaal buiten het park op 25 minuten lopen van de ingang. Parkeergeld betalen? DACHT HET NIET! Eindelijk in het park om 15.25 en je raad het al, STERVENS druk overal! Wachtijden waren niet meer normaal. Dan maar eerst even wat eten en drinken. Wat SCHANDALIG duur zeg! Broodje hamburger voor 3,50€ Flesje drinken voor 2,50€ , noem maar op. Oke kun je zeggen, neem dan zelf wat mee van huis, hebben we gedaan maar hadden dat in de file al opgegeten. Ressesie? Nou voor de Efteling zeer zeker niet! Als ik zag wat er daar allemaal liep aan mensen, hebben ze toch een aardige omzet gedraaid. Als ze dat geld nou maar aan meer parkeerplaatsen en een beter TOEGANKELIJKHEID aan het park gaan besteden, komen de mensen misschien de volgende keren wel wat vaker. Al met al hadden we onze dag toch maar tot het einde volgemaakt, en hadden maar 5 attracties bezocht.

Heel misschien de volgende keer maar beter, maar denk dan aan een wat rustige dag (al is het nooit zeker wanneer die er is).

• Karl 67

En inderdaad, trein/bus combi is een prima alternatief!!

Alleen staan de meeste mensen je dom aan te kijken als je trein/bus noemt….

Nee de auto is zaligmakend, not!

• calimero

zeiken is makkelijk maar als iedereen besluit kaarten van albert heijn te kopen in het voorjaar en deze tot de herftsvakantie in de kast laten liggen kan je verwachten dat het kei en kei druk word. Er waren begin deze maand nog duizenden kaarten niet ingeleverd. go.. raar he drukte. Enne als je in de file komt draai je toch om want dna weet je dat je ook in het park in de file staat. jammer voor je dagje uit maar dit leverde veel meer irritaties op…

• Lindsey

En…we leven in het land van de korte lontjes!!!X(

• EricNL

Lindsey heeft helemaal gelijk. Hebben we geen geduld meer?

Kijk, als je in de file komt te staan hoef je niet meteen om te draaien omdat het dan in het park ook “file” kan verwachten. Mensen, we leven in Nederland en we zijn ineens heel beduusd als we op zondag in de file komen te staan, maar euh, wat doe JIJ dan in die file als “het toch zondag is”. Dat we in Nederland wonen zou juist moeten zorgen dat je weet dat je dit risico loopt. En veel mensen zijn ook te simpel om gewoon hun tomtom uit te zetten en op eigen houtje binnendoor te rijden.

Ik heb wel geduld. Ik weet dat je in Nederland file kan verwachten bij regen, sneeuw, zonneschijn en ook midden in de nacht op verlaten landweggetjes. Bovendien heb ik altijd geleerd om mijn zorgen alleen uit te spreken over dingen die te veranderen zijn, en als we hier spreken over file bij zonneschijn op een zondag op de snelweg richting dit pretpark dat bijna voor het laatste weekend open is. Dan verrast me dat niets, en filevorming richting de efteling is bij mijn weten elke dag een feit als ze open zijn, en dit is dus niet te veranderen.

Daarom maak ik me liever druk over andere dingen die wel te veranderen zijn. En ja, wij stonden ook bijna een uur in de file, en zijn natuurlijk binnendoor gegaan. Dat we een paar uur kwijt waren aan filerijden en parkeren werd ook weer goed gemaakt door de verruimde openingstijden, waardoor we niet tot 1800 uur maar tot 2000 uur in het park mochten blijven.

• six

Ook wij hadden zeker wel geduld, waarom denk je dat we zolang in de file hebben gestaan? Ook wij hadden om kunnen keren maar dat hebben wij niet gedaan omdat we de kleine jongen hadden beloofd dat we uiteindelijk wel zouden gaan (was helaas al 3 keer afgezegd wegens omstandigheden). En dat je had kunnen verwachten dat er file zou staan hadden we ook rekening mee gehouden, alleen dat het langer duurde als dat we verwachten raakte we gewoon een beetje geirriteerd, zeker na 4 uur langzaam rijdend tot stilstaand. Gelukkig bleef het park inderdaad tot 20.00 uur open zodat we toch nog wat konden genieten ervan, al was het hier en daar toch ook weer druk met lange rijen (ook daar hadden we ons op voorbereid dat het zou gebeuren). Ik wil alleen maar zeggen dat je files bijna iedere dag wel hebt, alleen is het zeer vervelend om er in te staan op zo'n mooie dag. Terwijl de dagen erna tenslotte herfstvakantie was, dus het had verspreid kunnen gaan (voor diegene die niet hoeften te werken en met de kids konden gaan). De volgende keer gaan we maar nog vroeger van huis weg, kijken of het dan beter gaat.

• Gerrit

Wij hebben dit jaar 2x een poging gedaan naar de efteling te gaan. In april zijn we maar naar de beekse bergen gegaan aangezien de hele snelweg al vol stond om 930 uur. In het najaar nog maar een keer doordeweeks. Weer stervens druk, DVH kapot, Pagode kapot, Bob kapot, pegasus uiteraard reeds afgebroken. Al met al een boel geld betaald, voor kapotte attrakties en wachtrijen (klacht indienen: ja u mag een brief sturen naar de directie). Ik weet zeker dat we volgend jaar niet meer gaan als er dat jaar weer achterlijke supermarkt acties zijn. Het is gewoon niet leuk meer zo.

• Stefanie

Zeiken zeuren en mekkeren is schijnbaar nog steeds de dagelijkse gang van zaken voor alles wat niet uit de buurt van de efteling komt…

Kom op zeg, als je de efteling kent dan weet je ook hoe het er tegenwoordig aan toe gaat qua files en wachttijden en daar kun je 2 dingen aan doen: Er mee om gaan of niet gaan!

En inderdaad niet zo stom zijn als de rest van half schaapachtig Nederland door je kaartjes tot op het laatste moment te laten liggen en er dan nog van verwachten dat het wel mee zal vallen.

Goed, niet iedereen is gezegend met het feit dat je op de fiets kunt stappen en 30 minuten later in de efteling staat maar zoals ik al zei, je gaat er mee om of je blijft thuis.