Kan Halloween iets Eftelings zijn?

• Piet

Ja oke….maar is dat Halloween niet gewoon een ding dat commercieel wordt uitgepakt/misbruikt en wat uit de US is overgewaait?

Grwoon in Walibi laten.

• Nanne

je hebt gelijk dat het uit Europa komt, maar ik bedoelde meer over de uitleg die jij gaf dat dat niet helemaal klopte. Je moet dingen niet te letterlijk oppakken haha.

groetjes

• Silvia

Nee!!Een gezellig gemoedeljk familieparkje moet je niet ombouwen tot iets engs.

Ik ben een keer naar een Hallloween avond in Walibi geweest. en was erg blij dat de kids bij opa en oma waren.

• Miriam

Halloween hoeft niet per defenitie iets heel engs te zijn! Het is maar net hoe men het zelf aankleed.

'Collega Disney' organiseerd al een aantal jaar ‘Mickey’s not-so-scarry Halloween party'. Schijnt juist bij de kleine bezoekers ieder jaar een groot succes te zijn.

• Jacko

Ik denk er dus net zo over zoals Miriam, op een niet enge manier zou het iets moois zijn voor de Efteling. Het is ook mooi in te weven op het sprookjesthema.

Hellendoorn laat als Heksendoorn ook zien dat het op een kindvriendelijke manier kan zonder bloed, zombies en kettingzagen enzo.

• Tokyo

in dat geval dan sorry :)

• Nanne

Geeft niks, maar het moet voor ieder leuk blijven hier, have fun!

• Ad

Ik vind Halloween een zo amerikaans commercieel feest, dat het niet in de Efteling past

• archvangigi

Ach… De wereld wordt steeds kleiner, en over 100 jaar vieren we wereldwijd de zelfde feesten. Zoals sommigen al opperden in andere reakties, de Europeesche kolonisten namen een hoop gebruiken en tradities mee, die aan de andere kant een eigen leven zijn gaan leiden, en weer terug keren naar Europa. Halloween is gewoon allerheiligen avond (All Hallows Eve) net als de Kerstman, santa Claus ooit bekend was als Sinterklaas. De grote hamvraag is zijn figuren als de Paashaas, Kerstman, of de spoken en heksen van allerheiligen sprookjes figuren of niet? Bij sprookjes denken we toch voornamelijk aan de verzamelde werken van Grimm, Andersen, en 1001 nachten. Daarin lees je nergens over Paashazen, en kerstmannen, echter wel over heksen en spoken en trollen… Wat dat betreft zou Halloween heel goed binnen een Efteling thema passen. En eng?? Kijk in de landen waar Halloween gevierd worden, kinderen genieten ervan! Commercieel gezien zou je zoiets gewoon moeten oppakken. Kijk eens naar de etalages, overal zien we al Halloween items, en om ze nu te boycotten om ze af te doen als Amerikaanse commercie die over komt waaien? Kunnen we nog afstand doen van vader- en moederdag? (Ook uit USA overgewaaid) Moederdag werd in 1908 bedacht door Anna Jarvis uit West Virginia in de Verenigde Staten. Ik sta er dus niet afwijzend tegenover.

• Stefanie

Oef, als je het dan over zwaar leesvoer hebt… ben ergens halverwege maar afgehaakt, maargoed.

Nanne, je hebt, en niet de eerste keer, helemaal gelijk :D

Daarom zeg ik tegen dit idee dus neeneeneeneenee! De efteling wordt door miljoenen mensen geasocieerd met sprookjes en een echte droomwereld. Halloween is geen droomfeest maar een religieus feest dat tot op het bot is uitgemolken door iedereen die er geld aan hoopt te verdienen.

Dat Disney het doet, ok, in de tekenfilms van disney gebruiken ze het thema ook wel eens, en das ook best leuk. Maar zien jullie roodkapje al met een pompoenlantaarn rondlopen? Of de zeven dwergen langs de deuren gaan voor snoep? (Als we het dan even bij commercieel halloween houden.) Zelfs in tekenfilms zou dit een absurd idee zijn en het lijkt mij dan ook het beste als de efteling het gewoon houd bij de sprookjes-achtige decoraties en verlichtingen, daar zijn ze ten slotte, naar mijn mening, nog altijd het beste in :)